Søt bakemiks

Søt bakemiks

En miks til alle dine søte favoritter! Det gjør det hele enklere og navnet på alle godsakene du nå kan trylle frem er nesten uendelige, nesten hvertfall ;)

ØKOLOGISK GLUTENFRI MIKS

Kesam gjør at bollene blir saftige, og gode, og med snev av kardemomme så er gjærbaksten godkjent. Vær oppmerksom på at kesam skal varmes opp sammen med melk og smør for du tilsetter gjær og miks. IKKE TILSETT KALD KESAM, ELLER KESAM RETT FRA KJØLESKAPET! Tar du kesam rett fra kjøleskapet ender det stort sett med et hardt og tørt resultat. Et annet tips er å bruke fersk gjær til gjærbakst. Jeg har testet uendelige varianter med både tørr- og fersk gjær og konklusjonen er at fersk gjær gjør baksten litt luftigere. 

Bytt ut kesam med soyayoghurt om du ønsker et melkefritt alternativ!

Jeg vil anbefale å la deigen heve i bakebollen før du former til boller eller annet. Hev så en runde til før du setter inn i oppvarmet ovn. Følg også med på steketiden da den ofte varierer fra ovn til ovn.

SØT BAKEMIKS KAN BRUKES PÅ MANGE MÅTER

Sjekk under fanen «Mine oppskrifter/ Gjærbakst» for flere baketips, og legg gjerne igjen en kommentar om du har et tips eller en erfaring du ønsker å dele. På den måten kan vi kanskje inspirere hverandre?

INGREDIENSER:

Maisstivelse*, rårørsukker*, sammalt hirsemel*, sammalt rismel*, malt psylliumskall*, fortykningsmiddel (guarkjernemel*), kardemomme*, havsalt. 

Kan inneholde spor av soya.

*Fra sertifisert økologisk jordbruk.

NÆRINGSBEREGNING (PR 100G MIKS)

Energi 1493 kJ (352 kcal)

Fett 0,6 g

Mettet fett 0,1 g

Karbohydrater 82,4 g

Sukkerarter 20,8 g

Fiber 4,9 g

Protein 1,8 g

Salt 0,107 g

NÆRINGSBEREGNING PR 100 GRAM FERDIG BAKST (INKL KESAM, GJÆR, MELK OG SMØR) 

Energi 1189 kJ (282 kcal)

Fett 5,6 g

herav Mettet fett 3,4 g

Karbohydrater 51,8 g

herav Sukkerarter 14,7 g

Fiber 3,0 g

Protein 4,2 g

Salt 0,123 g

0 0
Feed