GLUTENFRI HVERDAG

Fem tips til en glutenfri hverdag

Å få beskjed om at du har glutenintoleranse eller cøliaki kan oppleves som en blanding av lettelse og sorg. Det kan være en lettelse å endelig få svar på hvorfor du har hatt så lite energi i det siste, men for mange melder også sorgen seg. Tenk på alt du ikke lenger kan spise! Det er lett å trekke slutninger om at tiden med taco, lasagne, brødmat og godteri er forbi, men det er heldigvis ikke helt sant. Jeg gir deg mine aller beste tips til hvordan du kan ha en enkel, sunn og god hverdag med et glutenfritt kosthold.

Tenk på alt du kan spise

Det er først og fremst lurt å ikke dvele lenge ved alle produktene du er nødt til å bytte ut. Tenk heller på alt du fortsatt kan spise og bruk diagnosen som en anledning til å friske opp kostholdet ditt. Sett deg ned og lag en liste, så vil du snart se at du kan spise langt mer enn du kanskje trodde. Alt av ren mat som rent kjøtt, frukt, grønnsaker, poteter, ris og meieriprodukter er naturlig glutenfritt og helt trygt å spise.

Noen grep som gjør hverdagen enklere

Når det er gjort anbefaler jeg at du tar fire enkle grep for å gjøre hverdagen litt enklere:

Meld deg inn i Norsk cøliakiforening.

Ha alltid noe sikringskost med deg i veska eller sekken.

Lytt til tips og råd fra venner og bekjente.

Ha glutenfrie basisprodukter i kjøkkenskapet.

På Norsk cøliakiforening sine nettsider får du massevis av gode tips til oppskrifter og kurs, i tillegg til oversikter over hva du kan spise og hvilke nye produkter som har kommet på markedet det siste året.

Hvordan gjøre måltidene glutenfrie?

Når du har fått en oversikt over alt du fortsatt kan spise og har tatt noen grep for å gjøre hverdagen enklere, er du på god vei til å kunne leve et godt, glutenfritt liv. Men selv om grunnlaget er på plass, kan det være vanskelig å ta kunnskapen i bruk i praksis. Derfor gir jeg deg mine fem beste tips til hvordan du kan gjøre hverdagsmåltidene glutenfrie. Noen ganger handler det om å tenke helt nytt, andre ganger om å finne et godt erstatningsprodukt.

1. Hvordan gjøre matpakka glutenfri

Matpakka har lenge vært en viktig del av det norske kostholdet og det kan være vanskelig å finne gode erstatninger til den tradisjonelle brødmaten. Det Glutenfrie Verkstedet har utviklet mange glutenfrie alternativer til brødmat som passer ypperlig til matpakka. Hva med å for eksempel lage små, velsmakende og praktiske nistebrød til deg selv og barna? Et annet tips til matpakke er å sørge for middagsrester som du enkelt pakker i en matboks.

2. Hvordan gjøre mellommåltidet glutenfritt

Raske mellommåltider er en stor utfordring for allergikere av alle slag. Det meste av det du får kjøpt på farten inneholder noe man ikke tåler og dessuten er det ofte ganske dyrt. Mitt beste tips er å alltid ha noe som metter på innerlomma eller i veska. Prøv for eksempel våre energikuler av aprikos, nøtter og litt sitron. Det er mettende og gir masse energi når du løper fra et sted til et annet og trenger litt påfyll.

3. Hvordan gjøre frokosten glutenfri

Mange spiser det samme til frokost år etter år etter år. Når du plutselig får beskjed om at du ikke lenger kan spise de to brødskivene med egg eller frokostblandingen du liker så godt, kan selv den mest tilpasningsdyktige av oss bli rådvill. Heldigvis finnes det mange gode alternativer. Prøv min oppskrift på frokostmuffins med mango, blåbær, gulrot og nøtter. Det er en perfekt, glutenfri erstatning! Du kan også gå for en kjøleskapsgrøt som lager seg selv i kjøleskapet mens du gjør andre ting. Denne kan du enkelt ta med deg videre og nyte utover dagen.

4. Hvordan gjøre middagen glutenfri

Det skal lages mange middager i løpet av et år og det kan være overveldende å tenke at du må bytte ut alle favorittene med glutenfrie varianter. Istedenfor å tenke på det som en hindring, bør du heller tenke på dette som en god mulighet til å prøve noe helt nytt. Det Glutenfrie Verksted har massevis av oppskrifter og produkter som gjør det enklere å lage gode, sunne og glutenfrie alternativer til middag.

5. Hvordan gjøre desserten glutenfri

Søtsaker som kaker og gjærbakst inneholder ofte mye gluten. Mange tenker derfor at tiden med dessert er forbi når man får beskjeden om at man ikke lenger kan spise gluten. Men det stemmer ikke! Det finnes mange gode alternativer til de tradisjonelle dessertene som også glutenintolerante og cøliakere kan nyte. Prøv en av mine oppskrifter på glutenfrie kaker, gjærbakst og andre søtsaker neste gang du skal servere dessert.

Finn produktene i din lokale butikk

Det Glutenfrie Verksteds produkter er å finne i de aller fleste dagligvarebutikker rundt om i landet. Du finner dem som regel i fri for-hylla eller i den glutenfrie avdelingen. Hvis du ikke finner dine favoritter i lokalbutikken, kan det være lurt å spørre etter dem. Ofte velger butikken å ta inn produktene kundene ønsker seg. Du finner også Det Glutenfrie Verksteds produkter hos flere norske nettbutikker. Her finner du en oversikt over hvor du kan kjøpe produktene.

Psst! Våre produkter kan spises av alle som går på FODMAP-dietten. Les mer om Det Glutenfrie Verksteds samarbeid med Julianne Lyngstad og Godt for magen her.

Kontakt meg gjerne

Jeg blir utrolig inspirert av alle tilbakemeldinger og innspill fra dere så ikke nøl med å gi meg din tilbakemelding eller spørre om råd og tips. Har du flere spørsmål til Det Glutenfrie Verksted? Kontakt meg på e-post eller ring 951 05 086.

0 0
Feed